TRACKING
PL EN

Największy na świecie kontenerowiec Ever Alot

W chińskiej stoczni Hudong Zhonghua Shipbuilding na początku br. zwodowano nowy statek dla Evergreen Line – Ever Alot. Ma on ładowność 24 004 TEU, co daje jej nieoficjalny tytuł największego na świecie pod względem ładowności maksymalnej kontenerów. Mierzy 400 m długości, 61,5 m szerokości i ma zanurzenie 17 m.

Do budowy Ever Alot oraz pozostałych mega kontenerowców stocznia musiała się odpowiednio przygotować. Przejęła suchy dok od Changxing Shipbuilding i przedłużyła go w 2020 r. do niemal 660 m. Jak informuje spółka, obecnie jej roczna zdolność produkcyjna pozwala na budowę 5–6 ultra dużych kontenerowców.

Przy projektowaniu kontenerowca wykorzystano najnowsze zasady dotyczące ekologii. Ever Alot ma obniżoną emisję dwutlenku węgla o 13,5% na kontener, dzięki zastosowaniu optymalizacji hydrodynamicznej, która umożliwiła transport dużych ładunków przy niskim zużyciu paliwa. Dlatego statek może jednocześnie przewieźć 240 tysięcy ton załadunku, przy maksymalnym zanurzeniu 33,2 m.

Stocznia Hudong Zhonghua ma obecnie zamówienia na 19 dużych kontenerowców, które mają być dostarczone do 2025 r. Ever Alot nie pozostanie długo na pozycji lidera największego kontenerowca. Chińska stocznia już buduje kolejne jednostki o takiej samej pojemności (Ever Apex i Ever Atop).

Ever Alot będzie pływał pod banderą Panama Ship Registry, pod którą pływa aż 18 z 20 największych kontenerowców na świecie (pod względem TEU). Kursy statku zaplanowano pomiędzy Dalekim Wschodem a Europą.

Bandera Panamy jest wybierana ze względu na uwarunkowania podatkowe oraz ułatwienia rejestrowe (online), a ponadto gwarancje neutralności w wypadku konfliktów zbrojnych, ekonomicznych lub geopolitycznych.

Panama posiada największą flotę żeglugową (ok. 8600 statków) na świecie. Według BBC ma więcej statków niż USA (3400 statków) i Chiny (3700 statków) razem.

 

Na podstawie:

https://www.portalmorski.pl

https://www.gospodarkamorska.pl

https://obserwatorlogistyczny.pl

https://trans.info/pl