To kolejne skutki blokady Kanału Sueskiego. Statek Ever Given, który spowodował blokadę, został obecnie zatrzymany przez władze Egiptu i cumuje na wodach Wielkiego Jeziora Gorzkiego, w części Kanału Sueskiego. Decyzję o zatrzymaniu jednostki podjął sąd w Ismaile jako zabezpieczenie sporu finansowego między Zarządem Kanału a armatorem o wysokość odszkodowania za zablokowanie przeprawy. Blokada spowodowała duże straty finansowe dla Zarządu Kanału Sueskiego. Egipt domaga się prawie 1 mld USD odszkodowania od właściciela kontenerowca. Wraz ze statkiem zarekwirowano ponad 20 tys. TEU ładunków, co zapewne będzie powodowało kolejne roszczenia.
Skutki blokady Kanału Sueskiego
Faktem jest, że blokada Kanału spowodowała ogromne zakłócenia w łańcuchach dostaw. Utrzymujący się duży popyt na transport morski, zatłoczenie w wielu portach i braki w dostępie do pustych kontenerów znów przyczyniają się do gwałtownego wzrostu stawek frachtowych. Szacuje się, że łącznie 1,9 mln TEU towarów dozna skutków opóźnień w dostawach do odbiorców i wysyłce nowych towarów, a skumulowane opóźnienia kontenerowców sięgają już 1072 dni.
Wciąż odnotowujemy nasilające się problemy załadunkowe w portach azjatyckich. Braki w dostępności kontenerów w portach załadunkowych przyczyniają się do poważnego zakłócenia ustalonego harmonogramu wysyłek. Co więcej, aktualne zatory oraz opóźnienia jednostek zawijających do Europy w krótkim czasie znacząco spotęgują istniejący już problem na Dalekim Wschodzie. Według przewidywań armatorów oraz naszych partnerów biznesowych prawdziwa eskalacja problemu z brakiem dostępności sprzętu w portach azjatyckich nastąpi w drugiej połowie maja. To w tym czasie do nabrzeży na Dalekim Wschodzie nie dotrze fala statków z Europy z powodu opóźnień. W tygodniu 21 spodziewany jest niemal 25% spadek dostępności mocy przewozowych w portach w Azji. Niestety, istnieją obawy, że powyższe problemy będą dotykać globalne łańcuchy dostaw przez najbliższe 2–3 miesiące.
Wzrost stawek frachtu morskiego
Od drugiej połowy lutego, gdy zakończyły się obchody Chińskiego Nowego Roku, do momentu zablokowania Kanału Sueskiego odnotowywaliśmy powolną, ale sukcesywną stabilizację w dostępie kontenerów w Azji. Miało to również odzwierciedlenie w oferowanych stawkach frachtowych. Teraz obserwujemy sukcesywne wzrosty cen z tygodnia na tydzień. Według wskaźnika Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) z dnia 9 kwietnia stawki frachtowe w umowach spot przewozów kontenerowych z Szanghaju do portów europejskich, w tym DCT Gdańsk, wyniosły 2953 USD/TEU.
Na tę sytuację zareagowała Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD), apelując do organów regulacyjnych o dążenie do większej przejrzystości w transporcie kontenerowym w przedłużającym się okresie rekordowych wskaźników i ogromnych wzrostów stawek linii żeglugowych na świecie. UNCTAD prognozuje, że obecny wzrost stawek frachtu będzie trwał dość długo w całym 2021 r.
Doświadczeni sytuacją z końca ubiegłego roku, związaną z pędzącym wzrostem stawek frachtu morskiego, z niepokojem patrzymy na nadchodzące miesiące. Perspektywa luzowania obostrzeń pandemicznych w krajach europejskich może znacząco wpłynąć na rosnący popyt konsumentów. Może być on niedostatecznie zaspokojony z powodu niedoborów mocy przewozowych w Azji. A poziomy cen frachtów morskich z portów azjatyckich mogą ponownie przekroczyć próg 10 000 USD za kontener 40-stopowy. Jest to niestety całkiem realna perspektywa.
Zachęcamy w tym miejscu do kontaktu w celu weryfikacji oraz planowania aranżacji wysyłek z odpowiednim wyprzedzeniem. Z naszej strony zapewniamy stałe monitorowanie sytuacji na rynku frachtów morskich oraz dynamiczne reagowanie na wszelkie okazje sprzyjające optymalizacji kosztów transportu.