TRACKING
PL EN

Kongestia na Nowym Jedwabnym Szlaku

Przewozy ładunków kontenerowych koleją między Chinami a Europą w ostatnich miesiącach rosną w bardzo szybkim tempie. Transport kolejowy z Chin staje się coraz silniejszą alternatywą dla transportu morskiego oraz lotniczego. Wynika to z ograniczenia operacji lotniczych i anulowania części rejsów kontenerowców oceanicznych.

Zwiększenie liczby przewozów kolejowych powoduje problemy z przepustowością na przejściach granicznych, działających na styku linii szeroko- i normalnotorowych, które są obecnie wąskimi gardłami na Nowym Jedwabnym Szlaku. Pojawił się problem kongestii na granicy chińsko-kazachskiej oraz polsko-białoruskiej.

Obecnie odnotowujemy opóźnienia do 5-7 dni w dostawie kontenerów kolejowych z Chin, co związane jest z kongestią na przejściu granicznym Brześć–Małaszewicze. Kongestia trwa głównie po stronie białoruskiej z powodu remontu stacji Brześć BY. Wagony szerokotorowe wysyłane są do przeładunku na stronę polską, co stanowi duże utrudnienia z powodu ograniczonej przepustowości stacji. Dodatkowo aktualna liczba pociągów nie pozwala przewoźnikowi na sprawne wysyłanie i odbieranie pociągów importowych.

Sytuacja jest dynamiczna, zarówno koleje polskie, jak i białoruskie ustalają na każdy dzień plan przewozowy dla składów pociągowych znajdujących się na stacjach obsługujących przejście graniczne. Liczba pociągów jest różna, dochodzi nawet do 30 pociągów na dobę, oczekujących na pracę manewrową.

Główny problem to brak wolnych torów odstawczych dla pociągów oczekujących na przeładunek. Brakuje ich w Małaszewiczach oraz w Brześciu BY, dlatego pociągi muszą oczekiwać na stacjach ościennych. Dodatkowo sytuacja z niedawną kongestią w Chinach automatycznie przekłada się na większą liczbę pociągów do obsługi po stronie europejskiej.

ATC Cargo sprawdza na bieżąco wszystkie awizacje pociągowe kontenerów zaplanowanych do przeładunku i wyjazdu z Małaszewicz z operatorem kolejowym w danym dniu. Na chwilę obecną niemożliwe jest uzyskanie informacji z kilkudniowym wyprzedzeniem odnośnie harmonogramu wysyłek poszczególnych składów i kontenerów.

Kongestia jest problemem, który dotyczy całego rynku przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wszyscy oczekujemy na poprawę sytuacji na przejściach granicznych i usunięcie obecnych utrudnień.