W sezonie między 1 czerwca a 31 października w związku ze wzrostem przewozów kontenerów do Europy armatorzy wprowadzają dodatkową opłatę peak season surcharge (PSS) za TEU.
Wzrost stawek za transport do portów Europy Północnej związany jest z rosnącym popytem zakupu towarów i zapotrzebowaniem konsumentów.
Stawki frachtu przewozu towarów w kontenerach w umowach spot z Hongkongu do różnych portów świata wciąż rosną, jak wskazuje mierzący te wartości Shanghai Containerized Freight Index (SCFI). Ogólny wzrost frachtu utrzymuje się pomimo tego, że nadal panuje pandemia, a ilość ładunków pozostaje znacznie poniżej poziomu sprzed roku.
Mediterranean Shipping Company (MSC) zastosował dodatek sezonowy (PSS) dla wszystkich ładunków z Korei, Japonii, Tajwanu, Chin i Azji Południowo-Wschodniej do Europy Północnej, Skandynawii i krajów bałtyckich od 20 sierpnia br. do odwołania.
PPS został ustalony w wysokości 100/20’ USD, 200/40’ USD i 200/40’HQ dla wszystkich ładunków i towarów, w tym chłodni i sprzętu specjalnego.
CMA-CGM wprowadza dodatek sezonowy (PSS) dla ładunków transportowanych z Azji do Europy Północnej od 1 sierpnia 2020 r. (decyduje data załadunku w portach początkowych) do odwołania, ale nie później niż do 31 sierpnia 2020 r .
Opłata obowiązuje ze wszystkich portów azjatyckich (w tym Japonii, Azji Południowo-Wschodniej i Bangladeszu) do wszystkich portów północnoeuropejskich (w tym do Wielkiej Brytanii i od Portugalii po Finlandię, Estonię).
Wartość PSS wynosi 150 USD za TEU (dotyczy umów kwartalnych i długoterminowych).