Tegoroczny Transport Week odbył się w Gdyni w dniach 14–15 marca i poruszył ważne tematy dotyczące portów i zmian, jakie je czekają w niedługim czasie, zwłaszcza te związane z nowymi środowiskowymi regulacjami.
W tym roku również swoją premierę miała konferencja Baltic Ports for Climate, organizowana we współpracy z Baltic Ports Organization, która zrzesza 49 członków reprezentujących najbardziej znaczące porty i interesariuszy w regionie Morza Bałtyckiego (Baltic Sea Region – BSR).
Dyskusje dotyczyły ważnych trendów wpływających na rozwój sektora transportowego w Regionie Morza Bałtyckiego, począwszy od geopolityki, poprzez inteligentne rozwiązania i kwestie cyberbezpieczeństwa, aż po wyzwania związane z projektami offshore wind.
Najważniejsze ustalenia i wnioski, jakie poczyniono podczas dwóch dni spotkań i rozmów:
– chęć uniezależnienia się w zakresie dostaw energii, porty europejskie będą musiały kontynuować poszukiwania nowych, pewnych źródeł przychodów;
– współpraca portów i miast oraz dalsze wzmacnianie połączeń z lądem jako konieczność dla zapewnienia konkurencyjności portów i otaczających je ekosystemów gospodarczych;
– ważne kontynuowanie inwestycji w obliczu zmagań, zapewnienie wysokiej dostępności poprzez rozbudowę i wzmocnienie połączeń z lądem;
– wdrażanie i monitorowanie poziomu cyberbezpieczeństwa jako ważnego aspektu wpływającego na działalność portów i całego sektora morskiego i logistycznego;
– rozwój morskiej energetyki wiatrowej jako jednej z największych okazji dla rozwoju portów w ostatnich latach.
Na podstawie:
https://www.gospodarkamorska.pl