TRACKING
PL EN

Alokacje na statkach i dostępność kontenerów

Wypadek zablokowanego kontenerowca Ever Given na Kanale Sueskim pokazał, jak bardzo światowa gospodarka jest uzależniona od żeglugi. Zapewnia ona bardzo wydajne połączenia w tzw. dostawie na czas. Konsekwencje blokady będziemy odczuwać jeszcze długo w wielu sektorach gospodarki.

W wypadku transportu kontenerowego powstała sytuacja będzie miała wpływ na dostępną alokację na statkach oraz dostępny sprzęt kontenerowy. W ocenie armatorów niedobór kontenerów wyniesie ponad 100 000 sztuk w nadchodzących tygodniach.

Oto najnowsze informacje dotyczące serwisów importowych z Dalekiego Wschodu:

1) Alians 2M

Armator Maersk nie ogłosił jeszcze oficjalnie braku rejsu (blank sailing) na żaden tydzień w miesiącu kwietniu, choć prawdopodobnie w najbliższym czasie taka informacja może zostać przekazana. Natomiast wszystkie krótko- i długoterminowe kontrakty zostały zawieszone w związku z bardzo ograniczoną dostępnością miejsca i sprzętu. Ponadto armator szacuje, że m.in. w samym Szanghaju brakuje ok. 50 000 pustych kontenerów pod załadunki.
Armator MSC informuje, że statki będą miały ogromne opóźnienia w związku z wypadkiem w Kanale Sueskim. Rejsy mogą się wydłużyć o 10 dni lub więcej ze względu na kolejkę do wpłynięcia do Kanału Sueskiego lub ze względu na zmianę trasy przez Przylądek Dobrej Nadziei (RPA). Szacowana przez MSC dostępna przepustowość (miejsce na statkach) spadnie w najbliższych tygodniach o ok. 30%.

2) Alians OA

Według podanej przez Alians informacji wynika, że nie będzie wypłynięć w tygodniu 15. (blank sailing), a kolejny statek zostanie przesunięty z powodu niemożliwości zamieszczenia go w pierwotnym harmonogramie. Dodatkowo armator CMA planuje brak rejsu (blank sailing) dla serwisów FAL1 i FAL3 w tygodniu 15. i 16.
Armator Cosco informuje, że prawdopodobnie użyje statku o małej pojemności zamiast planowanego statku oceanicznego. Zatem całkowita dostępność miejsca zostanie poważnie zmniejszona, o ok. 30% lub więcej.
Armator Evergreen skrócił czas zwalniania kontenerów na 5 dni przed ETD w celu monitorowania wskaźnika aktywności sprzętu i wskaźnika niedoborów kontenerów. Poza tym wprowadził kontrolę przy zatwierdzaniu bookingów bazujących na długoterminowych kontraktach.
Armator CMA rozpoczął promowanie kontenerów typu NOR (non-operating reefer), gdyż nie dysponuje innymi rodzajami kontenerów na chwilę obecną.
Armatorzy OOCL i Cosco również nie dysponują już kontenerami 40HQ. Armator OOCL oferuje pojedyncze miejsca na wyjścia w tygodniu 14. Jednak stawki będą wzrastać na wypłynięcia od tygodnia 15.

3) Alians ONE

Alians ogłosił brak rejsu (blank sailing) na wypłynięcia w tygodniach 15. i 16. dla serwisów FE2 i FE3. Tym samym ok. 40% dostępnej alokacji tego armatora zostało anulowane na miesiąc kwiecień. Armator ONE będzie oferował ‘ekskluzywny’ serwis FE3 na wyjście 23 kwietnia. W tym serwisie tylko ten armator będzie miał przyznane miejsca na statku, co oznacza, że żaden inny nie będzie mógł współdzielić tego miejsca. Alokacja ta zostanie ogłoszona w późniejszym czasie. Armator będzie miał do dyspozycji dodatkowy statek na wyjście w tygodniu 16. Być może w ten sposób brak dostępnej alokacji na rynku zostanie złagodzony. ONE w najbliższym czasie będzie miał dostępne 18 000 nowych kontenerów 40HQ. To dobra wiadomość dla zabezpieczenia ładunków z rynku, zwłaszcza w sytuacji, kiedy pozostali armatorzy będą mieli problemy ze sprzętem w najbliższym czasie.
Armator Yang Ming wstrzymał przyjmowanie bookingów na długoterminowych kontraktach oraz wprowadził kontrolę przy zatwierdzaniu jakichkolwiek bookingów w związku z ograniczoną dostępnością miejsca na statkach.
Z kolei armator Hyundai zmniejszył dostępną alokację i poinformował o ograniczonej dostępności sprzętu.

Z podanych informacji wynika, że alokacja i dostępność sprzętu dla załadunków na Dalekim Wschodzie w miesiącu kwietniu będzie bardzo ograniczona. Z pewnością przełoży się to na ponowny wzrost stawek frachtów w najbliższych tygodniach.

Zachęcamy do planowania wysyłek z wyprzedzeniem oraz śledzenia informacji o aktualnej sytuacji.

W razie jakichkolwiek pytań czy obaw związanych z bieżącą sytuacją nasz zespół pozostaje do dyspozycji.