31 grudnia 2020 r. Wielka Brytania opuści jednolity rynek i unię celną UE. Zakończy się okres przejściowy w handlu między Wielką Brytanią a Unią Europejską. Od 1 stycznia 2021 r. Wielka Brytania będzie miała pełną, zewnętrzną granicę jako suwerenne państwo. Oznacza to, że przepływ towarów między Wielką Brytanią a UE będzie podlegał kontroli.
Aby zapewnić przedsiębiorcom dodatkowy czas na dokonanie niezbędnych ustaleń, rząd Wielkiej Brytanii podjął decyzję o wprowadzeniu nowych kontroli granicznych w trzech etapach do 1 lipca 2021 r.
Zaprezentowano go jako Border Operating Model, dostępny w dokumencie: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/925140/BordersOpModel.pdf
Oto najważniejsze wytyczne dotyczące przepływu towarów między Wielką Brytanią a Unią Europejską pod koniec okresu przejściowego.
Konsekwencje dla frachtu RoRo
- Powstaną formalności celne i nadzór nad przepływami towarów w przypadku eksportu, importu i tranzytu.
- Będą dotyczyć nakładania ceł i podatków akcyzy.
- Powstaną pozataryfowe bariery handlowe, takie jak wymogi weterynaryjne i fitosanitarne oraz wymagania dotyczące określonych produktów.
Przykład zmian po okresie przejściowym
Obecnie do przewozu towarów między Wielką Brytanią i UE potrzebna jest tylko faktura i zamówienie przewozowe, które to dokumenty pozwalają zarezerwować bilet na promie RoRo lub dla pociągu Le Shuttle.
Po zakończeniu okresu przejściowego najpierw trzeba będzie dokonać zgłoszenia wywozowego. Następnie po przybyciu do portu lub terminalu wysłać wiadomość o wyjeździe do organów celnych.
Firmy będą musiały dopełnić formalności celnych i innych formalności granicznych związanych z importem.
Wielka Brytania przyjmie etapowe podejście do zgłoszeń przywozowych i będzie udzielać zwolnień z przywozowych deklaracji skróconych od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r.
Z tranzytu będzie można korzystać od 1 stycznia 2021 r.
Oprócz prostych dwóch formalności, czyli posiadania faktury i dokumentu przewozowego po okresie przejściowym należy wziąć pod uwagę co najmniej 9 dodatkowych procedur, w zależności od roli firmy w łańcuchu dostaw.
Ogólne wymagania i przygotowanie
Numery EORI
- Importerzy i eksporterzy z Wielkiej Brytanii muszą posiadać numer EORI wydany przez Wielką Brytanię.
- Importerzy i eksporterzy z UE muszą posiadać numer EORI wydany przez państwo członkowskie UE (nr EORI wydany przez Wielką Brytanię nie będzie obowiązywał w UE w dniu zakończenia okresu przejściowego).
- Przewoźnik z Wielkiej Brytanii będzie również potrzebował unijnego numeru EORI, jeśli jest na przykład podmiotem odpowiedzialnym za wprowadzenie danych (ang. ENS) do systemu (ang. MS ICS) towarzyszącego frachtowi.
Sprawy celne – aktualizacja
Wielka Brytania wprowadzi kontrole graniczne pod koniec okresu przejściowego etapami – zaczynając od wybranych kontroli od 1 stycznia 2021 r. i przejdzie do pełnej kontroli dla wszystkich towarów od 1 lipca 2021 r.
Oznacza to:
- Przez pewien czas wprowadzone wymogi celne dla większości przedsiębiorców nie będą wymagały składania zgłoszeń celnych importowanych towarów od 1 stycznia 2021 r.
- Importerzy towarów kontrolowanych (takich jak towary akcyzowe) będą musieli przestrzegać wszystkich wymagań celnych od stycznia 2021 r.
- Wymóg dotyczący deklaracji bezpieczeństwa i ochrony w przywozie – przywozowe deklaracje skrócone (ENS) zostanie zawieszony na 6 miesięcy.
- Wielka Brytania przystąpi samodzielnie do Konwencji o wspólnej procedurze tranzytowej od 1 stycznia 2021 r. i będzie stosować wymagania Konwencji. W tranzycie nie będzie stosowania etapów.
- Od stycznia 2021 r. towary UE przywożone do Wielkiej Brytanii w ramach tranzytu będą musiały dopełnić formalności Urzędu Tranzytowego. Będzie wykorzystany model cyfrowy, aby zautomatyzować ten proces, korzystając na wczesnym etapie z Systemu Przemieszczania Pojazdów Towarowych (GVMS), który będzie obsługiwać import i eksport od 1 lipca 2021 r.
Wymagania dotyczące zgłoszenia – import od stycznia 2021 r. do lipca 2021 r.
- Handlowcy przywożący towary z UE do Wielkiej Brytanii będą musieli zgłosić swoje towary organom celnym. Towary należy zgłosić przed przeprawą, jeżeli są przewożone przez wymieniony w wykazie port RoRo lub lokalizację bez istniejących systemów.
- Aby ułatwić gotowość, przedsiębiorcy przewożący towary niepodlegające kontroli do Wielkiej Brytanii będą mogli zadeklarować swoje towary poprzez dokonanie wpisu do ich własnych rejestrów. Firmy będą musiały prowadzić ewidencję swojego importu i przedłożyć te informacje za pośrednictwem zgłoszenia uzupełniającego w ciągu 6 miesięcy od przywozu oraz opłacić wymagane cło za pośrednictwem zatwierdzonego konta odroczenia należności celnych.
- Przedsiębiorcy przewożący towary podlegające kontroli (np. wyroby akcyzowe) będą musieli złożyć deklarację graniczną. To zgłoszenie może być pełne, uproszczone lub w formie zgłoszenia tranzytowego, w zależności od upoważnienia przedsiębiorcy.
- Jeżeli towary podlegające kontroli są przewożone przez miejsce bez systemów, które umożliwiałyby przedsiębiorcy powiadomienie HMRC, że towary zostały zaimportowane, przedsiębiorca musi odręcznie przesłać deklarację do systemu HMRC (w tym wprowadzenie do Systemu Przemieszczania wyrobów akcyzowych w odniesieniu do wyrobów wskazanych do podatku akcyzowego) do końca dnia roboczego następującego po fizycznym przekroczeniu granicy.
- Nie będzie jednak stosowane:
– wymaganie od przedsiębiorców przedstawiania informacji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony dotyczących importu;
– wymaganie od przewoźników składania przywozowych deklaracji skróconych dotyczących bezpieczeństwa i ochrony.
Wymagania dotyczące zgłoszenia – eksport od stycznia 2021 r.
- Przedsiębiorcy eksportujący towary z Wielkiej Brytanii do UE będą musieli składać zgłoszenia wywozowe dla wszystkich towarów.
- Przedsiębiorcy będą musieli przekazywać informacje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony albo za pośrednictwem połączonego zgłoszenia wywozowego, albo oddzielnej deklaracji skróconej dotyczącej wyjścia.
- Jeśli towary przemieszczane są przez miejsce niezwiązane z inwentaryzacją, zgłoszenie celne będzie musiało zostać złożone jako „przywiezione”, gdy towary znajdują się w siedzibie przedsiębiorcy, a HMRC automatycznie powiadomi o tym przedsiębiorcę, czy towary mają „permission to progreess/zezwolenie na przejazd” lub czy też należy udać się punktu kontroli.
- Jeśli towary przemieszczane są przez miejsce z istniejącymi systemami inwentaryzacji, stosuje się standardowy model eksportu na świecie.
- Wyłącznie w wypadku wyrobów akcyzowych lub wyrobów przemieszanych pod warunkiem zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli towary przemieszczane są przez miejsce, które nie posiada systemów automatycznego powiadamiania HMRC o tym, że towary opuściły kraj, przedsiębiorca musi dostarczyć dowód do HMRC po opuszczeniu przez te towary Wielkiej Brytanii.
- Przedsiębiorcy będą zobowiązani do przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa i ochrony za pośrednictwem połączonego zgłoszenia wywozowego albo oddzielnej deklaracji skróconej dotyczącej wyjścia.
Pełne kontrole celne od 1 lipca 2021 r.
- Przedsiębiorcy będą musieli składać pełne zgłoszenia celne (lub stosować uproszczone procedury, jeśli są do tego upoważnieni) w punkcie importu wszystkich towarów i zapłacić odpowiednie opłaty celne.
- Wymagane będą pełne deklaracje dotyczące bezpieczeństwa i ochrony.
- Punkty graniczne mogą korzystać z modelu tymczasowego składowania lub nowo opracowanego modelu przed umieszczeniem (opracowany jako alternatywa dla portów, które mogą nie dysponować przestrzenią i infrastrukturą do czasowego składowania).
- Model tymczasowego składowania umożliwia składowanie towarów do 90 dni w zatwierdzonym przez HMRC tymczasowym magazynie, przed złożeniem zgłoszenia, a HMG przeprowadza wszelkie kontrole przed zwolnieniem towarów z magazynu.
- Model przed złożeniem wniosku gwarantuje, że wszystkie zgłoszenia zostaną wstępnie złożone przed wejściem na rynek UE, co pozwoli na utrzymanie płynności (przepływu) towarów.
- HMRC wprowadzi nowy system informatyczny o nazwie „System Przemieszczania Pojazdów Towarowych” (ang. GVMS), aby wspierać model przed złożeniem zamówienia dla importu i eksportu oraz w celu ułatwienia przejazdów tranzytowych.
Więcej informacji na temat ceł można znaleźć na stronie: https://www.gov.uk/topic/business-tax/import-export
Transport towarów – procedura importu od 1 lipca 2021 r.
- Wygenerowanie numeru referencyjnego przemieszczenia towarów (GMR) dla każdego pojazdu w ramach Systemu Przemieszczania Pojazdów Towarowych i uzupełnienie go niepowtarzalnymi danymi referencyjnymi dla wszystkich zgłoszeń celnych: import, bezpieczeństwo i ochrona, tranzyt WPT.
- Zatwierdzenie GMR.
- Uruchomienie funkcji automatycznego przybycia/kompletu urzędu tranzytowego (w stosownych wypadkach) – wysłanie GMR do HMG.
- Samodzielne wychwytywanie lub sprawdzanie numeru rejestracyjnego pojazdu/przyczepy lub kontenera.
- Ryzyko przeprowadzone przez HMG w związku ze zgłoszeniami.
- Powiadomienie o aktualizacji statusu wysłane do osoby sprawującej kontrolę nad towarami przed ich przybyciem.
Transport towarów – procedura eksportu od 1 lipca 2021 r.
- Wygenerowanie numeru referencyjnego przemieszczenia towarów (GMR) dla każdego pojazdu w ramach Systemu Przemieszczania Pojazdów Towarowych i uzupełnienie go niepowtarzalnymi danymi referencyjnymi dla wszystkich zgłoszeń celnych: import (zawierający informacje S&S), tranzyt WPT.
- W wypadku RoRo oczekiwanie na zezwolenie na przejazd do portu wyjścia.
- Zatwierdzenie GMR.
- Zainicjowanie procesu przyjazdu i automatyczny odjazd.
- Samodzielne wychwytywanie lub sprawdzanie numeru rejestracyjnego pojazdu/przyczepy lub kontenera.
- Otrzymanie powiadomienia o wyjściu towarów.
VAT / Akcyza
Podatek VAT
- Rząd ogłosił w budżecie, że od 1 stycznia 2021 r. odroczona księgowość podatku VAT będzie dostępna dla firm zarejestrowanych do celów VAT, w wypadku importu towarów ze wszystkich państw, w tym z UE.
- Odroczona księgowość umożliwia firmom rozliczanie podatku VAT od towarów importowanych, za pośrednictwem okresowej deklaracji VAT, zamiast płacenia tego podatku na granicy z Wielką Brytanią (lub wkrótce po jej przekroczeniu).
Akcyza
- Od 1 stycznia 2021 r. do importu i eksportu towarów akcyzowych w ruchu między Wielką Brytanią a UE będą miały zastosowanie przepisy dotyczące reszty świata. Firmy będą musiały wypełnić zgłoszenia celne importowe (przywozowe) i eksportowe (wywozowe) przy użyciu odpowiednich kodów dla towarów opłaconych lub zawieszonych.
- Jeśli firmy przenoszą zawieszoną akcyzę do i ze składu podatkowego do miejsca, w którym wjeżdżają do Wielkiej Brytanii i wyjeżdżają z niej, muszą korzystać z brytyjskiej wersji systemu przemieszczania wyrobów akcyzowych (UK EMCS). System UK EMCS musi być również wykorzystywany do przemieszczania zawieszonych wyrobów akcyzowych z magazynu w Wielkiej Brytanii do magazynu w Wielkiej Brytanii.
Departament Transportu (ang. DFT)
Zarządzanie ruchem w Wielkiej Brytanii – operacja Brock
W 2019 r. rząd z pomocą Kent Resilience Forum wdrożył operację Brock do zarządzania
ruchem samochodów ciężarowych i poradzenia sobie z ewentualnymi zakłóceniami na krótkich cieśninach.
Zostało to wsparte 3 instrumentami ustawowymi. Z racji tego, że ryzyko zakłóceń może wystąpić ponownie pod koniec okresu przejściowego UE 2020, rząd GB (ang. HMG) proponuje:
- Przedłużenie obowiązywania klauzul zawartych w ustawodawstwie do końca października 2021 r.
- Aktualizowanie układu dróg w celu uwzględnienia potencjalnych zmian w planach operacji Brock.
- Zmodyfikowanie planów gotowości granicznej, tak aby kontrole były uzupełniane za pomocą usługi online, inteligentną służbą transportu towarowego (Smart Freight Service), i odbywały się poza Kent.
- DFT sugeruje dodatkowe możliwości wspomagania zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Kent.
Operacja Brock może być zatem ponownie aktywowana, jeśli po zakończeniu okresu przejściowego pojawią się problemy z ruchem na granicy między Wielką Brytanią a UE.
Przewoźnicy, którzy docierają do Kent bez odpowiednich dokumentów granicznych lub próbują obejść operację Brock, podlegaliby grzywnom w wysokości 300 GBP na miejscu, z możliwością nałożenia „wielokrotnych grzywien”.
Zarządzanie ruchem w Wielkiej Brytanii – Smart Freight Service (SFS)
- W styczniu 2021 r. HMG planuje korzystać z systemu SFS, aby umożliwić kontrolę „przygotowania na granicy” dla wyjeżdżających pojazdów ciężarowych (HGV) GB–UE przed ich podróżą do portu lub terminalu w Wielkiej Brytanii.
- Umożliwi to osobom korzystającym z serwisu sprawdzenie, czy posiadają odpowiednią dokumentację UE w miejscu punktu odbioru towarów oraz do samodzielnego zaświadczenia, że pojazd jest „przygotowany na granicy”.
- System SFS ma na celu zmniejszenie liczby samochodów ciężarowych podróżujących do portów RoRo i terminalu Eurotunnel bez przedłożenia odpowiedniej dokumentacji lub przygotowania niezbędnych zakresów do kontroli importu UE.
- W wypadku gdy samochód ciężarowy zostanie uznany za „przygotowany na granicy”, portal internetowy poinformuje użytkownika, że pojazd może udać się do portu lub terminalu, natomiast pojazdy ciężarowe, które nie są gotowe na przejście graniczne, nie powinny podróżować do czasu uzyskania brakującej dokumentacji.
- Zastąpi to konieczność przeprowadzania fizycznych kontroli „przygotowania na granicy” w ramach planów zarządzania ruchem, na przykład wcześniej przewidzianych w Kent.
Brytyjscy pośrednicy i agenci celni
Pośrednicy w Wielkiej Brytanii
- Przeznaczony jest pakiet środków, w tym dodatkowe finansowanie 50 mln GBP w celu wsparcia sektora pośredników.
- Dodatkowe fundusze pomogą sfinansować ulepszone (technologie informatyczne) IT, więcej szkoleń i dodatkową rekrutację. Wszystko te działania zwiększą zdolności w sektorze i wykorzystają dotychczasowe sukcesy programu dotacji.
- Zmiana zasad bezpośredniego przedstawicielstwa w celu usunięcia ryzyka finansowego ze strony pośredników umożliwi (w ramach WPZiB) korzystanie z ich upoważnienia do bezpośredniego działania na rzecz zarejestrowanych przedsiębiorców w Wielkiej Brytanii, przy czym pośrednik nie będzie ponosił solidarnej odpowiedzialności.
- Komasowanie przesyłek o niskiej wartości dla importu umożliwi operatorom prowadzącym działalność w zakresie doręczania paczek deklarowanie wielu przesyłek w jednym zgłoszeniu celnym.
Infrastruktura graniczna Wielkiej Brytanii
- HMG zapowiedział 470 mln GBP na infrastrukturę lądową i portową (w tym transport kolejowy i lotniczy) oraz 200 mln GBP na fundusz infrastrukturalny.
- Finansowanie to ma zapewnić zgodność z procedurami i kontrolami granicznymi oraz wspieranie portów w ich realizacji szczególnych wymagań dotyczących infrastruktury.
- HMG omawia z punktami granicznymi wymagania dotyczące zarządzania towarami pod kontrolą celną, finansowanie budowy wielofunkcyjnych obiektów śródlądowych (które również będą spełniać wymogi zgodności celnej, a także wymogi przejścia granicznego BCP) w celu obsługi portów, w których nie ma miejsca.
- Trwa planowanie otwarcia obiektów śródlądowych, które będą spełniały różne funkcje (Urząd ds. Tranzytu, Urząd Odjazdu, Urząd Przeznaczenia, przejście graniczne BCP itp.).
Pytania i FAQ
Czy system GVMS zostanie przetestowany i dostarczony na czas? Tak.
Czy firma z UE może ubiegać się o brytyjskie EORI? Tak, jeśli firma z UE musi złożyć zgłoszenie celne w Wielkiej Brytanii, wtedy będzie musiała uzyskać brytyjski numer EORI, nawet jeśli ma już numer EORI w jednym z krajów UE-27.
Czy w Wielkiej Brytanii będą wymagane deklaracje dotyczące opakowań wielokrotnego użytku? Zamiarem HMRC jest stworzenie przepisów, aby zminimalizować wszelkie wymagania dotyczące deklaracji opakowań wielokrotnego użytku po okresie przejściowym. Należy pamiętać, że kwestia ta podlega procedurom parlamentarnym i harmonogramowi legislacyjnemu.
Czy Defra zażąda oryginalnych świadectw zdrowia, czy też agent przyjmie kopie elektroniczne? Oryginał świadectwa w formie papierowej musi być przewożony z przesyłką. Od stycznia będziemy również zwracać się do zgłaszających o przesłanie kopii elektronicznej do brytyjskiego skomputeryzowanego systemu informacyjnego (IPAFFS).
Należności celne można odroczyć, ale jaka jest procedura dotycząca podatku VAT? Niektórzy przedsiębiorcy będą mogli odroczyć zgłoszenia celne i cła. Muszą oni uwzględniać podatek VAT z tytułu importu w deklaracjach VAT, które zawierają datę przywozu towarów. W celu wypełnienia pól w deklaracjach VAT, należy oszacować podatek VAT na podstawie ewidencji importowanych towarów. Przy składaniu odroczonego zgłoszenia celnego w następnym miesięcznym zestawieniu on-line wskazana zostanie kwota VAT należnego z tytułu tego zgłoszenia. Wszelkie szacunki można następnie skorygować i uwzględnić wszelkie różnice w kolejnej deklaracji VAT.
Dodatkowe informacje
Przydatne linki:
- https://www.gov.uk/transition
- https://www.gov.uk/government/publications/the-border-operating-model
- https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/910155/H
ow_to_import_goods_from_the_EU_into_GB_z_ stycznia_2021.pdf
- https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/910156/H
ow_to_export_goods_from_GB_into_the_EU_z_ stycznia_2021.pdf
Opracowanie na podstawie: Prezentacja Ambasady Brytyjskiej