TRACKING
PL EN

Konsekwencje dla transportu morskiego wynikające z zagrożenia epidemiologicznego koronawirusem

W obecnej sytuacji zagrożenia epidemią koronawirusem o zasięgu międzynarodowym i jej skutkami, również dotyczącymi rozpoczętych i planowanych transportów towarów, informujemy, że w dalszym ciągu monitorujemy na bieżąco wszystkie wysyłki i komunikaty z nimi związane. Będziemy się starali zachować płynność dla wszystkich realizowanych przesyłek i znajdować alternatywne rozwiązania, jeśli sytuacja będzie tego wymagała.

Działania władz chińskich  

Chińska Rada Stanu ogłosiła, że święto Nowego Roku będzie przedłużone do 2 lutego w całym kraju (pierwotnie trwało od 24 do 30 stycznia) z powodu rozprzestrzeniającej się epidemii koronawirusa. Jednocześnie Szanghaj, prowincje Zhejiang, Guangdong, Chongqing ogłosiły, że wszystkie przedsiębiorstwa i instytucje, w tym szkoły pozostaną zamknięte do 9 lutego, a nawet do 24 lutego. Władze rządowe i służby zdrowia Chin ograniczają ruch publiczny i duże zgromadzenia, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa. Chiński Departament Edukacji zapowiedział, że wyda osobne zawiadomienia o tym, kiedy rozpocznie się semestr wiosenny dla szkół wyższych, szkół i przedszkoli, który został zawieszony do odwołania.

Działania rządów na świecie

Rządy na całym świecie podjęły działania w celu ograniczenia podróży z Chinami kontynentalnymi oraz zabezpieczenia wszystkich podróżujących z Chin pod kątem oznak choroby.

Porty poza Chinami dokładnie badają marynarzy, którzy niedawno odwiedzili dotknięte obszary. Władze portu w Singapurze odmawiają zezwolenia na wsiadanie na pokład członkom załogi posiadającym paszporty z prowincji Hubei. Wszyscy marynarze opuszczający terminale PSA muszą przejść kontrolę temperatury oraz poddać się możliwej kwarantannie w przypadku podejrzenia choroby. Odwiedzającym, którzy byli w Chinach, Hongkongu lub Makau w ciągu ostatnich dwóch tygodni, odmawia się wstępu do portu.

Działania operatorów statków

Wybuch epidemii nie pozostaje bez wpływu na żeglugę, w tym również na transport morski. Zmianie mogą ulec dotychczas ustalone w ramach aliansów rozkłady statków, alokacje oraz polityka cenowa frachtów morskich.

Armatorzy statków opracowali plany awaryjne, aby radzić sobie z potencjalnymi infekcjami na pokładzie i ograniczać ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa drogą morską. Jednak na statkach towarowych na ogół brakuje profesjonalnego personelu medycznego, więc osoby, które zachorują muszą być transportowane do szpitali na lądzie.

Zalecenia WHO

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) ogłosiła w dniu 30 stycznia 2020 r., że wybuch epidemii koronawirusa 2019-nCoV stał się stanem zagrożenia zdrowia publicznego o zasięgu międzynarodowym (PHEIC).

Wydała w formie dokumentów porady dla państw członkowskich IMO, marynarzy i żeglugi, zwłaszcza dokument List okólny nr 4204 zawierający informacje i wskazówki w sprawie środków ostrożności, jakie należy podjąć, aby zminimalizować ryzyko dla marynarzy, pasażerów i innych osób na pokładzie statków w wypadku pojawienia się nowego koronawirusa (2019-nCoV). WHO cały czas współpracuje z chińskimi władzami i globalnymi ekspertami nad badaniem nowego wirusa, aby znaleźć sposób na leczenie chorych oraz, co robić i jak reagować w przypadku zarażenia.

Oto zalecenia WHO, jak chronić siebie i osoby wokół przed zachorowaniem: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/advice-for-public