TRACKING
PL EN

Logistyka magazynowa – inteligentnie zarządzana

Na początku czerwca podczas Targów Logistyki, Magazynowania i Transportu Modernlog dobyła się konferencja pod hasłem ‘Smart Warehouse’. Tematyka paneli dyskusyjnych dotyczyła nowych trendów, rozwiązań i wdrożeń w branży inteligentnej logistyki magazynowej: automatyki, IoT (Internetu rzeczy), robotyki, systemu składowania, technologii transportu. Wskazano również na szybko rozwijający się segmentu rynku e-commerce, który ma obecnie największy wpływ na rozwój branży i całego łańcucha dostaw.

Jak bardzo na czasie jest taka teza, nie trzeba przekonywać. Przecież to dzisiejsi klienci chcą, aby towary spełniały ich określone wymagania, były produkowane zgodnie z ich potrzebami oraz dostarczane najszybciej, jak to możliwe. Taki rodzaj konsumpcji, dodatkowo mobilnej i na zamówienie to wyzwanie dla firm logistycznych i producentów. To również wyzwanie dla magazynowania, które musi dostosować się do szybszego i bardziej elastycznego łańcucha dostaw. W obliczu globalnego zasięgu handlu elektronicznego, dotyczącego nie tylko sprzedaży detalicznej, ale również  producentów marek, usługi logistyczne muszą się zmieniać.

 

Jakie zmiany są już powszechne i w jakim kierunku zmierza logistyka magazynowania?

Robotyka i autonomiczne pojazdy

Roboty pomagają przygotować zamówienia, a autonomiczne wózki transportowe, wspomagane przez aplikacje oprogramowania robotycznego, pozwalają szybciej i bardziej efektywnie wykonywać pracę w magazynach. W wielu magazynach największych firm handlowych na świecie, takich jak Amazon, Ocado czy Alibaba 70% działań wykonują roboty: szukają towarów, podnoszą i przewożą je do osób kompletujących zamówienie.

Sztuczna inteligencja (AI)

Jej włączone do oprogramowania funkcje wraz z odpowiednim umiejscowieniem kamer pomagają wykorzystywanym w magazynie robotom zoptymalizować pracę, zaplanować trasy, sposób jazdy i dotarcie do miejsc docelowych.

Rozszerzona rzeczywistość (AR)

Strumienie danych zamieniane są w obrazy wyświetlane na żywo, np. w urządzeniach, z których korzysta pracownik magazynu (tablet, smartfon, wyświetlacz mocowany na głowie (HMD) czy inteligentne okulary cyfrowe) – mogą one rejestrować obraz, tak jak aparat fotograficzny lub skaner. Dodatkowo system nawigacji sprawdza pozycję pracownika i na podstawie jego lokalizacji wysyła informacje o kierunku, gdzie powinien się udać.

Internet rzeczy (IoT)

Inteligentne czujniki, sensory, skanery, kamery itp. potrafią za pośrednictwem dedykowanej sieci telekomunikacyjnej przekazywać dane operacyjne do centralnego systemu zarządzania (ERP), np. o pozycji i statusie towaru. Dzięki technologii IoT można zoptymalizować transport i stan zapasów oraz zwiększyć bezpieczeństwo personelu, monitorując ruch ludzi i sprzętu.

Magazyny dostępne na żądanie

Coraz powszechniejsza staje się technologia propagująca ekonomię współpracy, współdzielenia (sharing economy), której przewodzą m.in. Uber czy Airbnb. Według tego wzorca zaczynają pojawiać się magazyny oferujące wynajem powierzchni na kilka miesięcy lub nawet dni.

 

Przykłady wykorzystania najnowszych technologii cyfrowych w magazynach na świecie i w Polsce

Alibaba, chiński sklep internetowy, posiada inteligentny magazyn o powierzchni 3000 m2, zarządzany nie tylko przez ludzi, ale także 60 innowacyjnych robotów o nazwie Zhu Que. Są to samonapędzające się maszyny, które mogą przenosić do 500 kg towarów. Wykonują swoją pracę za pośrednictwem instrukcji wysyłanych przez Wi-Fi, wyposażone są w detekcję laserową, która zapobiega wpadaniu ich na siebie. Po naładowaniu są wydajne przez osiem godzin bez przerwy.

Amica, jeden z wiodących w Polsce producentów sprzętu AGD, posiada unikalny na skalę światową magazyn wysokiego składowania o wysokości 48 m, dla 26 000 miejsc paletowych. Cały magazyn obsługiwany jest tylko przez jedną osobę, która nadzoruje prawidłową pracę systemów komputerowych, sztucznej inteligencji. Towar jest przenoszony przez pięć 44-metrowych ruchomych ramion. System pracuje również w weekendy i jest tak zaprogramowany, aby optymalizował ułożenie towaru pod zlecenia na kolejny tydzień. System zna rozłożenie wszystkich towarów, również po numerze seryjnym. Może obsłużyć dziennie 30 tysięcy sztuk towaru na wejściu i 36 tysięcy sztuk na wyjściu. W magazynie nie ma ogrzewania, a światło jest zgaszone. Budynek spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa, np. może wytrzymać wiatr huraganowy wiejący z prędkością do 150 km/h, posiada alternatywne źródło energii, a zabezpieczeniem przed pożarem jest 26 tysięcy tryskaczy.

Puma, jeden z liderów w produkcji odzieży sportowej, wspólnie z firmami Magazino, Gigaton i ITG, otworzyła w pełni zautomatyzowany magazyn w niemieckiej miejscowości Schwaig. Za transport towaru w magazynie odpowiada inteligentny robot TORU. Jest wyposażony w czujniki i ramiona do przenoszenia różnego rodzaju pudeł, które rozmieszcza na półkach znajdujących się w swoim wnętrzu lub przenosi do stacji wysyłkowej. Inteligentny TORU dostrzega oraz interpretuje środowisko pracy, potrafi podejmować decyzje na podstawie zgromadzonych danych z kamer, czujników oraz przy wykorzystaniu AI (rozpoznaje obrazy). Takie zaprogramowanie ma umożliwić mu samodzielne uczenie się, dostosowanie do układu magazynu, sprawne funkcjonowanie w miejscu współdzielonym z ludźmi. TORU nieustanie przetwarza dane o otoczeniu. Gdy za bardzo zbliży się do człowieka, automatycznie zwalnia lub staje w miejscu. System był poddany szczegółowej inspekcji przez niemieckie stowarzyszenie ubezpieczeniowe, specjalizujące się w odpowiedzialności cywilnej pracodawców. TORU może wykonywać pracę poza standardowymi godzinami, przy wyłączonych światłach w magazynie.

Panasonic, japoński koncern, wykorzystuje w swoich fabrykach i magazynach egzoszkielety w celu ochrony pleców lub stawów pracowników zmuszonych do dźwigania większych ciężarów. Potrafi odciążyć dolny odcinek pleców o 15 kg, co znacznie poprawia komfort pracy i chroni kręgosłup przed kontuzją. Egzoszkielety wyposażone są w komputery, które cały czas monitorują ruchy użytkownika, wspomagając go w wykonywanej czynności za pomocą wbudowanych w maszynę silników.

Gerolsteiner, niemiecki potentat w branży napojów, wdrożył jedno z najnowocześniejszych rozwiązań logistycznych – w pełni zautomatyzowany, kompaktowy magazyn z głębokim korytarzem. Bazę systemu składowania stanowi Schäfer Lift&Run System. Ważnym elementem systemu jest kanałowy wózek transportowy Orbiter (nazywany również wózkiem wahadłowym), który współpracuje ze stacją dokowania, oraz inteligentny system zarządzania, WAMAS. Wózek odpowiada za odstawianie palet w kanale na miejsca magazynowe i pobieranie ich stamtąd. Na regałach kanałowych są od przodu zamontowane konsole centrujące przyspieszające i upraszczające obsługę. System rozpoczyna pracę od ustawienia w konsoli centrującej zestawu stacji dokującej wraz z wózkiem wahadłowym. Konsola centrująca gwarantuje prawidłowe ustawienie zestawu Orbiter, a później kolejnych ładowanych do kanału palet, zapobiega uszkodzeniom materiału i zapewnia oszczędność czasu podczas podawania ładunku. System pozwala obsługiwać ponad 100 różnych typów palet. Zasilany jest przy użyciu opatentowanych modułów Power Caps lub akumulatorów. Polecenia przejazdu wysyłane są do wózka bezprzewodowo za pomocą pilota. Po zakończeniu zadania wózek wahadłowy automatycznie wraca do stacji dokującej.

Firma Mobile Industrial Robots zaprezentowała podczas targów Automate 2019 największego autonomicznego robota mobilnego (AMR) – MiR1000. Automatycznie pobiera on, transportuje i dostarcza palety oraz ciężkie ładunki o masie do 1 tony w dynamicznym otoczeniu. Ponadto wykorzystywane funkcje AI zapewniają robotom jeszcze lepszą nawigację, a kamery pozwalają robotowi wykrywać, rozróżniać poruszające się przeszkody oraz odpowiednio reagować, np. zatrzymać się, gdy wykryje wózek AGV, aby mógł go ominąć. Robot może także z wyprzedzeniem przewidzieć strefy zastrzeżone lub o dużym ruchu i ominąć je.

LPP, polska grupa odzieżowa we współpracy z firmą Checkpoint Systems wprowadziła na szeroką skalę w swoich magazynach system identyfikacji radiowej (RFID). System korzysta z identyfikacji radiowej, a dane trafiają do systemu dzięki mikroskopijnym chipom umieszczanym na towarze. Identyfikacja produktów jest bezdotykowa nawet z odległości kilku metrów. Umożliwiło to poprawę dostępności towaru i zwiększyło poziom zadowolenia klientów.

Poczta Polska przystąpiła do projektu „Automatyczna identyfikacja przesyłek” i również zastosuje nowoczesną technologię identyfikacji obiektów (RFID). Dziś przesyłki w sortowniach Poczty Polskiej są identyfikowane poprzez skanowanie kodów kreskowych, przez operatora skanera. Dzięki technologii RFID przyspieszy się znacznie sortowanie przesyłek, przy mniejszym zaangażowaniu operatora.

 

Czy roboty i automatyczne systemy zastąpią całkiem człowieka? Chyba nie do końca, bo przecież wymagają one nadzoru, konserwacji, a zatem ludzi do ich obsługi. Przykładem może być sieć Amazon, w której pracuje najwięcej ludzi, zajmujących się właśnie utrzymaniem sprawności wdrożonych do pracy maszyn. I choć proces automatyzacji będzie postępował, to jednak człowiek będzie go nadzorował.

 

 

Na podstawie:

https://e-logistyka.pl

https://strefainwestorow.pl

http://www.designnews.pl

https://www.wiadomoscihandlowe.pl

https://www.transport-expert.pl

https://polskiprzemysl.com.pl

https://www.log24.pl

https://trans.info/pl

https://www.arcweb.com