W tym roku 2019 Międzynarodowa Izba Handlowa (International Chamber of Commerce – ICC) z siedzibą w Paryżu obchodzi stulecie swojego istnienia. W 1936 r. ICC opracowało i opublikowało pierwsze zasady Incoterms, które od tamtej pory ciągle są rozwijane i podtrzymywane. Ostatnie opublikowane Incoterms 2010 nadal są obowiązującymi regułami w międzynarodowym handlu.
Aktualnie ICC pracuje już nad aktualizacją nowych warunków handlowych – Incoterms 2020. Będzie to nowa edycja, zweryfikowanych dotychczasowych warunków handlowych dla wszystkich podmiotów uczestniczących w imporcie i eksporcie globalnego handlu.
Incoterms 2020 są opracowywane przez Komitet Ekspertów (Grupa Projektowa), w którym po raz pierwszy oprócz przedstawicieli Europy i Stanów Zjednoczonych pojawią się przedstawiciele z Chin i Australii. Komitet spotyka się cyklicznie w celu omawiania różnych kwestii, podawanych przez 150 członków izb handlowych ICC.
Nowe Incoterms 2020 mają być opublikowane w ostatnim kwartale 2019 r., a wejdą w życie 1 stycznia 2020 r.
Oto niektóre z głównych zmian reguł, które zostaną wprowadzone w nowej edycji Incoterms 2020:
– usunięcie FAS (Free Alongside Ship) – jako bardzo rzadko używanej reguły i podobieństwa do FCA (Free Carrier Alongside), który jest częściej używany, kiedy towary są dostarczane w porcie wyjścia kraju eksportera, a mogą również być dostarczane na doku, jak w FAS. W rzeczywistości FAS jest wykorzystywany wyłącznie do wywozu niektórych towarów (minerałów i zbóż).
– rozważane jest rozwinięcie FCA w dwie reguły – obecnie około 40% międzynarodowych operacji handlowych odbywa się za pomocą tej reguły, ponieważ umożliwia ona dostawę towarów w różnych miejscach w kraju kupującego (docelowy adres, terminal lądowy, port, lotnisko itp.). W jej miejsce powstałyby dwie reguły – jedna dotycząca dostaw lądowych, druga – morskich.
– zmiana dotycząca FOB (Free On Board) i CIF (Cost, Insurance and Freight), które są stosowane jako najstarsze reguły również do transportu kontenerowego zamiast ich prawidłowych odpowiedników FCA i CIP (przeznaczone tylko do transportu w kontenerach). A obecnie około 80% handlu międzynarodowego odbywa się w kontenerach.
– utworzenie nowego Incoterm CNI (Cost and Insurance) – ma to wypełnić lukę między FCA a CFR (Cost and Freight)/CIF. W przeciwieństwie do FCA, które obejmuje koszt międzynarodowego ubezpieczenia w imieniu eksportera, w tej regule ryzyko transportu zostanie przeniesione na kupującego w porcie wyjścia.
– zamiast DDP (Delivered Duty Paid) powstaną dwie nowe reguły: DTP (Delivered at Terminal Paid) i DPP (Delivered at Place Paid). W DTP sprzedawca będzie odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z transportem, włączając w to opłaty celne, jeżeli towar będzie dostarczany do terminala w miejscu przeznaczenia (port, lotnisko itp.), zaś w wypadku reguły DPP sprzedawca będzie odpowiedzialny za wszystkie koszty związane z transportem, włączając w to opłaty celne, jeżeli towar będzie dostarczany do innego miejsca poza terminalem (np. adres kupującego).
– propozycja zmiany nazwy DAT (Delivered at Terminal) na DPU (Delivered ad Place Unloaded), aby określenia ‘terminal’ nie stosować błędnie, np. utożsamiać z ‘terminalem celnym’.
Oprócz zmian wprowadzanych przez Komitet Projektowy do Incoterms, analizowane są także inne kwestie, które zostaną uwzględnione w nowej edycji Incoterms 2020:
– bezpieczeństwo transportu,
– przepisy dotyczące ubezpieczenia transportu,
– związek między Incoterms a międzynarodową umową sprzedaży.
Na podstawie:
https://iccwbo.org/resources-for-business/incoterms-rules/incoterms-2020/
https://www.globalnegotiator.com/blog_en/incoterms-2020-main-changes/
https://www.shiphub.pl/incoterms-2020/