Z końcem maja zostały wysłane pierwsze kontenery konsolidacyjne z ładunkami drobnicowymi z Chin. Do Polski trafiły w tym miesiącu, dzięki uruchomieniu szlaku kolejowego z Szanghaju do Małaszewicz, a dalej do magazynów w podwarszawskich Markach.
W kontenerach znalazły się ładunki LCL, klasyfikowane jako general cargo, czyli mniejsze partie towarów, zamawiane przez polskich przedsiębiorców oraz odbiorców indywidualnych, głównie z branży e-commerce. Ustalono, że na początku transport będzie się odbywał z Szanghaju w cyklu cotygodniowym.
Uruchomiona usługa transportowa przez ATC Cargo, wiodącego operatora logistycznego w Polsce, dedykowana jest dla podmiotów, działających w branżach sprzedających towary drobnicowe, niewymagające obsługi pełnokontenerowej, np. części motoryzacyjne, elektronikę, odzież, akcesoria domowe, narzędzia, tkaniny, chemię neutralną, wyroby medyczne, zabawki, artykuły spożywcze.
Na bazie własnej konsolidacji przesyłek, realizowanych za pośrednictwem chińskiej grupy Worldwide Logistics Group, w którym ATC Cargo jest obecna – umożliwi odbiór towarów z Chin i dostarczenie ich do klientów w całej Europie.
– Dzięki współpracy z WWL, opartej na własnych strukturach po stronie chińskiej, możemy w większym stopniu na kontrolować obsługiwane ładunki i zmniejszyć ryzyko ewentualnych, nieprzewidzianych sytuacji. Transport kolejowy jest to rozwiązanie lokujące się pomiędzy transportem morskim, tańszym, ale trwającym ok. 6 tygodni, a transportem lotniczym szybszym, ale dużo droższym. Serwis drobnicowy kolejowy pozwali nam znacząco ograniczyć czas dostawy do ok. 2 tygodni w stosunku do transportu morskiego i jednocześnie obniżyć koszty w stosunku do frachtu lotniczego. To jest praktyczny wymiar idei nowego Jedwabnego Szlaku – podkreśla Artur Jadeszko, prezes ATC Cargo SA.
Uruchomienie nowego połączenia kolejowego wpisuje się w nową ideę wskrzeszenia historycznego Szlaku Jedwabnego jako sieci kolejowo-drogowej, która ma połączyć dwa największe rynki świata: Chiny i Europę. Nowy Jedwabny Szlak to ogromny projekt infrastrukturalny, zainicjowany przez Chiny, zmierzający do tworzenia wydajnych szlaków transportowych z Państwa Środka do Azji Centralnej, Europy i Azji Południowo-Wschodniej.