TRACKING
PL EN

Kontenery – typy, wymiary, wymogi ładunkowe

Załadunek towaru na paletach do kontenerów powinien być odpowiednio zaplanowany i dostosowany do typu, wymiarów i wymogów ładunkowych kontenera. Poszczególne rodzaje i typy kontenerów różnią się wymiarami wewnętrznymi, wymiarami otworów drzwiowych i dachowych, tarą oraz ładownością. Zależy to od zmian konstrukcyjnych, technologicznych oraz zastosowanych materiałów, używanych do budowy kontenerów.

Aby optymalnie wykorzystać wnętrze załadunkowe kontenera, należy ułożyć prawidłowo możliwie największą ilość ładunku. Nie można przy tym przekroczyć dopuszczalnego maksymalnego ciężaru użytkowego (dopuszczalnej wagi brutto ładunku). Odpowiednio ułożony towar nie może zostać uszkodzony podczas załadunku, transportu i wyładunku.

Wypełnienie kontenera uniwersalnego lub specjalnego zależy bezpośrednio od ustawienia palet w jego wnętrzu.

Poniżej prezentujemy podstawowe informacje o typach, wymiarach i dopuszczalnej ładowności kontenerów najczęściej spotykanych w morskim transporcie kontenerowym.

Kontener morski 20 ft

– wymiary wewnętrze: D 5883 x S 2330 x W 2355 mm

– kubatura: 33 m3, sugerowana objętość ładunku: 28 m3

możliwość załadowania: 11 europalet (wymiary: 800 x 1200 mm) – 1 warstwa

– możliwość załadowania: 10 palet przemysłowych (wymiary: 1000 x 1200 mm) – 1 warstwa

Kontener morski 40 ft 

– wymiary wewnętrze: D 12 010 x S 2337 x W 2371 mm

– kubatura: 67,3 m3, sugerowana objętość ładunku: 58 m3

możliwość załadowania: 24 europalety (wymiary: 800 x 1200 mm) – 1 warstwa

– możliwość załadowania: 21 palet przemysłowych (wymiary: 1000 x 1200 mm) – 1 warstwa

Kontener morski 45 ft High Cube Pallet Wide (poszerzony)

– wymiary wewnętrze: D 13 556 x S 2426 x W 2684 mm

– kubatura: 88,7 m3, sugerowana objętość ładunku: 79 m3

możliwość załadowania: 33 europalety (wymiary: 800 x 1200 mm) – 1 warstwa

– możliwość załadowania: 26 palet przemysłowych (wymiary: 1000 x 1200 mm) – 1 warstwa

Kontener morski 20 ft Reefer (chłodniczy)

– wymiary wewnętrze: D 5535 x S 2284 x W 2224 mm

– kubatura: 28,7 m3, sugerowana objętość ładunku: 23 m3

możliwość załadowania: 10 europalet (wymiary: 800 x 1200 mm) – 1 warstwa

– możliwość załadowania: 9 palet przemysłowych (wymiary: 1000 x 1200 mm) – 1 warstwa

Kontener morski 40 ft Reefer High Cube (chłodniczy podwyższony)

– wymiary wewnętrze: D 11 580 x S 2290 x W 2402 mm

– kubatura: 67,36 m3, sugerowana objętość ładunku: 55 m3

możliwość załadowania: 23 europalety (wymiary: 800 x 1200 mm) – 1 warstwa

– możliwość załadowania: 20 palet przemysłowych (wymiary: 1000 x 1200 mm) – 1 warstwa

Ładunki w kontenerach podlegają ograniczeniom i limitom wagowym w transporcie lądowym. Na terenie Polski wygląda to następująco:

dla kontenera 20 ft – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 21 ton

dla kontenera 40 ft HC – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 22 tony

dla kontenera 20 Reefer – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 21 ton

dla kontenera 40 Reefer – maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 22 tony

dla kontenera 40 HC Reefer maksymalna dopuszczalna waga brutto towaru (wraz z opakowaniem) 21 ton

Ograniczenia i limity wagowe dla transportu intermodalnego, gdzie maksymalne DMC to 44 tony, przekłada się na wagę towaru do 25,5 tony (wraz z opakowaniem).

Zaostrzone kontrole inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (ITD), którzy przystąpili do rygorystycznego egzekwowania przepisów ruchu drogowego, w szczególności w zakresie nacisków na oś pojazdów przewożących towary, zobowiązują do przestrzegania limitów wagowych. Nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów skutkuje wysokimi karami pieniężnymi oraz sankcjami administracyjnymi nakładanymi na przewoźników oraz spedytorów.